Jeg er en hykler

Når jeg skulle legge meg til å sove i går, så raste tankene gjennom hodet mitt. Som så mange andre sliter jeg med å sove når jeg tenker for mye. Normalt pleier jeg enten å overtenke noe som har skjedd tidligere, eller på ting jeg ønsker skal skje. I går kveld var det annerledes. Alt jeg kunne tenke på når jeg lå i sengen min var hvor ekstremt stor hykler jeg er…

Jeg begynte å tenke på alle de som ikke har nok vann. De som må gå i timevis hver dag og grave brønner for å finne vann til familien. Hvis de er heldige å finne vann, så er det vannet skittent. Så skittent at de blir syke fra det og dør. Denne tanken fikk meg til å føle meg helt kvalm. Jeg begynte å tenke på hvor ekstremt mye vann jeg bruker. Når jeg bader så pleier jeg å dusje før jeg går i badekaret, fulle karet minst to ganger, og dusje igjen etterpå. I tillegg pleier å la springen renne i evigheter bare fordi jeg vil ha vannet mitt kaldest mulig. Om sommeren har vi vannkrig med bøtter fulle av vann. Ikke bare vann, men rent vann.

Jeg tenker også på dem som ikke har nok mat. De som kanskje sulter ihjel? De ville gjort hva som helst for mat, og er evig takknemlige for alt de får. Også er det meg… Jeg er så kresen på mat, og nekter å spise hvis det ikke faller meg i smak. Er det noe godt derimot så forsyner jeg meg kanskje mye. Problemet er bare at det alltid er noe igjen på tallerkenen. Jeg spiser nesten aldri opp. Jeg kaster så mye mat, mat andre hadde gjort alt for å få.

De som ikke har et hjem. Hvor mange ganger kjøper ikke vi oss nye møbler og pusser opp bare fordi vi er lei av det vi allerede har? Vi gjør det mye, altfor mye. Jeg tenkte på det når jeg lå under dynen min og frøs. Jeg syntes så synd på meg selv. En dyne og et teppet var ikke nok, jeg frøs forsatt. Stakkars meg eller? Nei.. Tenk på de som må sove på gaten, de som faktisk ikke har et tak over hodet.

Jeg kan selvfølgelig ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet for disse tingene alltid. Men jeg håper at jeg kanskje tenker mer over slike ting. Kanskje at jeg begynner å sette mer pris på alt jeg har, i stede for å ta alt forgitt…

xx

2 thoughts on “Jeg er en hykler

Legg igjen en kommentar

